Wat eten we vandaag? Deze handige WhatsApp-assistent heeft het antwoord!

Deel dit artikel:

Wat zullen we vanavond nou weer ’ns eten? Een vraag die veel van ons dagelijks bezighoudt en waar we elkaar de nodige appjes over sturen. Kun je wel wat inspiratie gebruiken? Deze Kitchen Assistent van het Voedingscentrum appt je elke week nieuwe, gezonde recepten. Makkelijk toch?

WhatsApp Kitchen Assistent: ontvang gezonde recepten

Wil je gratis worden voorzien van lekkere nieuwe ideeën voor je weekmenu? Meld je dan aan voor de WhatsApp-service van het Voedingscentrum. Je ontvangt één keer in de week gezonde recepten die passen binnen de Schijf van Vijf. Handig als je boodschappen gaat doen.

Zo werkt het
1) Voeg het nummer 06 – 826 584 44 toe aan je contacten en gebruik als naam Kitchen Assistant.

2) Stuur de Kitchen Assistant vervolgens via WhatsApp een bericht met daarin: MAANDAG (of de dag waarop jij de recepten wilt ontvangen) + AAN, met de dag waarop jij doordeweeks meestal boodschappen doet en wel wat assistentie kunt gebruiken. (Doe je boodschappen in het weekend? Dan kun je op vrijdag het weekmenu ontvangen).

Tadaa: je bent aangemeld. Je ontvangt geen apart ontvangstbewijs, maar krijgt het eerste bericht op de eerstvolgende dag waarvoor je je hebt opgegeven. Vanaf dat moment ontvang je één keer per week een weekmenu met de nieuwste recepten.

Het voordeel van een weekmenu

Een weekmenu opstellen is het ideale antwoord op de steeds terugkerende vraag: wat eten we vandaag? Zo’n menu geeft rust en regelmaat en je kunt ermee ook makkelijk voor meer variatie zorgen. Het Voedingscentrum heeft drie handige tips voor het samenstellen van een gezond weekmenu.

Tip 1: kies een dag

Kies een vaste dag in de week om te bepalen wat je de komende week wilt eten. Doe je altijd op zaterdag de weekboodschappen? Neem dan de avond ervoor of die ochtend zelf even de tijd voor het bedenken van een menu, doe dat eventueel samen met je partner of kinderen. Zo stel je eerder een gezond en gevarieerd weekmenu samen dan wanneer je pas in de supermarkt beslist wat je koopt. Ga voor lekker veel groente, fruit en volkorenproducten. En wissel dierlijke en plantaardige producten af, dat is goed voor jezelf en het milieu. Een voorbeeld van een weekindeling kan zijn: één dag vis, één dag peulvruchten, één dag aardappels, twee dagen rund- of varkensvlees en twee dagen kip of ander gevogelte. In plaats van vlees kun je ook tofu, tempé of ei nemen, geeft het Voedingscentrum nog als tip.

Tip 2: maak een boodschappenlijstje

Duik de keukenkastjes in, trek lades open en bekijk wat je nog in huis hebt. Op basis daarvan kun je heel makkelijk bepalen welke boodschappen je moet inslaan voor je weekmenu. Handige tip: schrijf op je lijstje ook welke hoeveelheden je precies nodig hebt. Zo hoef je later geen eten weg te gooien.

Tip 3: deze gezonde tussendoortjes mogen op je lijstje

Als je toch met je boodschappenlijstje bezig bent, denk dan meteen aan gezonde tussendoortjes. Lekkere gezonde snacks zijn schijfjes of blokjes komkommer, cherrytomaatjes, reepjes paprika, geschrapte worteltjes, plakjes banaan of appel. Een handje ongezouten noten behoort ook tot de gezonde opties. Amandelen, cashewnoten, walnoten of pinda’s, ongezouten mogen ze allemaal. Hier zie je de verstandigste keuze: deze noten zijn het gezondst. Meer inspiratie nodig? In dit artikel vind je meer lekkere en gezonde tussendoortjes, 10x tussendoortjes onder de 100 kcal en verantwoorde feesthapjes.

Lees ook

Mayonaise of satésaus: wat is de gezondste keuze?
Het geheim van de slager: zo maak je het állerlekkerste draadjesvlees
Zo gezond zijn rode appels!

Bekijk ook:

Artikelen van margriet.nl in je mailbox ontvangen? Schrijf je in voor nieuwsbrief via margriet.nl/nieuwsbrief