Verminderde kans op reuma dankzij alcohol?

Geschreven: 29.07.2010 door Redactie margriet.nl

Het drinken van alcohol heeft zijn voor- en nadelen. Recentelijk is gebleken dat alcohol een positief effect heeft op mensen die de ziekte reumatoïde artritis hebben. En het verkleint de kans op deze ziekte.

GlasRodeWijn.jpgWetenschappers van de University of Sheffield hebben onderzoek gedaan naar het alcoholgebruik en het verband met de ziekte. Zij hebben voor het onderzoek de patiënten in twee groepen opgedeeld. Een groep zonder reumatoïde artritis en een groep met de ziekte. Aan de patiënten werd gevraagd om drinkgewoontes bij te houden.

Uit het onderzoek bleek dat patiënten die regelmatig alcohol nuttigden, minder last hadden van gewrichtspijn en zwellingen. Naast het bijhouden van de drinkgewoontes, hebben de vrijwilligers ook een gedetailleerde vragenlijst ingevuld. Daarnaast werden er röntgenfoto’s gemaakt en er werd bloed afgenomen. Ook werden de gewrichten van de patiënten regelmatig bestudeerd.

Het resulteerde in het feit dat patiënten die regelmatig alcohol drinken minder last hebben van symptomen van de ziekte, dan patiënten die nooit of onregelmatig alcohol drinken. Daarnaast werd op de röntgenfoto’s ook minder schade aan de gewrichten opgemerkt. Gewrichtspijn en zwellingen werden ook veel minder door de patiënten, die regelmatig alcohol drinken, als klacht genoemd. Ook bleek uit de bloedtest dat de ontstekingswaarden veel lager waren.

Het kan dus nuttig zijn om iets vaker een glas alcohol te drinken, mits dit met mate gaat. De onderzoekers willen nog vervolgonderzoek doen naar het verband van alcohol en de ziekte, omdat dit nog niet helemaal duidelijk is.

Bron: Nu.nl, Gezondheidsnet.nl

Terug naar overzicht
Reageren op dit artikel?
Log dan in of maak een profiel aan Inloggen!

Terug naar overzicht

Terug naar overzicht
advertentie