Zo beperk je je risico om de meest voorkomende kankervorm te krijgen

Deel dit artikel:

Huidkanker is de meest voorkomende vorm van kanker in Nederland, bij zowel mannen als vrouwen. Gelukkig is er ook goed nieuws. Want uitgerekend met deze kankersoort kun je zelf veel doen om de kans erop aanzienlijk te verkleinen. 

De meeste vormen van huidkanker, zoals een melanoom, zijn een gevolg van uv-straling van de zon en de zonnebank. En daartegen kun je je goed beschermen. Bijvoorbeeld door niet onder de zonnebank te gaan en je in te smeren met een beschermingsfactor als je naar buiten gaat.

Je hoeft niet te verbranden om huidkanker te krijgen

Een groot misverstand is dat je alleen huidkanker kunt krijgen als je huid vaker is verbrand door de zon. Het klopt inderdaad dat dit heel slecht is. Maar ook als je huid niet verbrandt, kan deze beschadigen door de zon. Zo kan huidkanker ook ontstaan als je gewoon veel buiten bent, meldt KWF Kankerbestrijding. De praktijk laat zelfs zien dat juist mensen die bij hun vrijetijdsbesteding, zoals fietsen en tuinieren, veel in de zon zijn, vaker huidkanker krijgen!

Zo kun je de kans op huidkanker zo veel mogelijk verkleinen

– Laat je huid voorzichtig wennen aan de zon, bijvoorbeeld als je huid nog weinig zon heeft gezien. Je kunt echt sneller verbranden in de lentezon.

– Smeer je altijd in als je naar buiten gaat, en wel een half uur van tevoren: factor 15 bij dagelijkse buitenactiviteiten in Nederland, factor 30 als je uitgebreid gaat zonnen of op buitenlandse (zon)- en wintersportvakanties gaat. Kinderen moet je altijd met minimaal factor 30 insmeren.

– Smeer een dikke laag. Zuinig smeren geeft een lagere beschermingsfactor dan op de verpakking staat.

– Smeer ook je oren, lippen én de bovenkant van je voeten in. Deze plekken vergeten we vaak.

– Herhaal het insmeren elke twee uur, of vaker als je transpireert of hebt gezwommen.

– Draag beschermende kleding, bijvoorbeeld een shirt met mouwen. Sommige kleding laat echter nog wel uv-straling door. Een zomers T-shirt kun je vergelijken met een zonnebrandcrème met factor 10. Donkere T-shirts en dichtgeweven stof weert de zon al wat meer, maar nog steeds niet volledig. Als je zeker wilt zijn van de bescherming tegen de zon, kies dan uv-werende kleding.

– Ga niet uitgebreid zonnen tussen 12 en 15 uur. Een lunchwandeling van vijftien tot dertig minuten is volgens KWF Kankerbestrijding juist wel gezond, voor de aanmaak van voldoende vitamine D.

– Let op de zonkracht. Hoe sterker de zonkracht, hoe groter de kans op verbranding.

– Hoedjes en petjes helpen je hoofd en nek beschermen.

– Zet een zonnebril met uv-werende glazen op.

Een zomers T-shirt kun je vergelijken met factor 10

Kinderen: snellere celdeling (en dus veel kwetsbaarder!)

Kinderen zijn extra gevoelig voor de zon. Dit heeft met hun huidcellen te maken. Doordat kinderen in de groei zijn, gaat celdeling bij hen snel. Zo snel, dat niet alle beschadigde huidcellen kunnen herstellen voordat ze zich weer gaan delen. Daarom is bescherming tegen de zon zo belangrijk, juist voor kinderen. Smeer kinderen daarom altijd in met minimaal factor 30. Als ze jonger zijn dan een jaar, moet je ze helemaal uit de zon houden.

Nog meer anti-kankeradviezen

Bij kanker speelt toeval – of pech – een rol: of je het wel of niet krijgt, is vaak niet te voorspellen en ook niet te voorkomen. Toch heb je er zelf ook invloed op. Zo is bekend dat overgewicht het risico op kanker vergroot. Ook op je voeding kun je letten: groente en fruit bevatten belangrijke voedingsstoffen die je cellen zo gezond mogelijk houden. Van rood vlees (zoals rund- en varkensvlees) en bewerkt vlees (zoals vleeswaren op brood) is daarentegen weer bekend dat het de kans op kanker juist weer vergroot. Ook beweging speelt een rol: ongeveer twee procent van alle kankersterfte is het gevolg van onvoldoende beweging. Als je regelmatig de benen strekt, houd je je hormoonspiegels beter op peil, waardoor je minder risico op kanker loopt.

Meer informatie over de factoren die je kans op kanker vergroten of verkleinen, vind je op kwf.nl

Beeld | iStock

Ook goed om te weten

Bekijk ook: dokter Rutger over vitamine D

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op Margriet.nl/nieuwsbrief