Wetenschap: deze 15 dagelijkse dingen maken je gelukkiger

Deel dit artikel:

Iedereen wil gelukkig zijn. Maar hoe bereik je dat? Het is een vraag waar veel mensen een antwoord op zoeken. Gelukkig hebben wetenschappers dat nu voor ons. 

In de wereld van de wetenschap wordt er al langere tijd onderzoek naar gedaan: waar worden we gelukkig van? De ingewikkelde onderzoeken zullen we je besparen, maar de rits uitkomsten is wel interessant. En, heel fijn, we hebben het hier over heel haalbare zaken. Gelukkig worden gaat namelijk vooral om de kléíne dingen in het leven.

Geld maakt gelukkig

Dit klinkt als een inkopper, maar het gaat hierbij om geld dat je aan andere mensen besteedt. Onderzoekers van de universiteiten van British Columbia en Harvard hebben ontdekt dat mensen zich gelukkiger voelen als ze geld uitgeven aan iemand anders. Dit past helemaal in de lijn van de resultaten van een ander onderzoek. Hieruit blijkt dat dagelijks een goede daad verrichten ervoor zorgt dat mensen tevredener zijn over hun leven. Voor een ander zorgen is dus indirect voor jezelf zorgen. Het doen van vrijwilligerswerk geeft niet alleen een tevreden gevoel, het vermindert ook het risico op een depressie, blijkt uit weer een ander onderzoek.

Zoek vrienden op

Uit een niet heel wetenschappelijk onderzoek, genaamd Mappiness, blijkt dat mensen gelukkiger worden als ze tijd doorbrengen met hun vrienden dan wanneer ze dat met hun familie doen. Vrijwilligers konden de Mappiness-app downloaden en zo meedoen aan het onderzoek. De resultaten zijn gebaseerd op de informatie van zo’n 50.000 mensen. Wat bleek: het geluksgevoel van deelnemers nam met gemiddeld 8 procent toe als ze in het gezelschap van vrienden waren, tegen een stijging van 1,4 procent als ze bij hun ouders waren. Het gezelschap van kinderen brengt met een stijging van 0,7 procent de kleinste hoeveelheid extra geluk . Hoe representatief dit onderzoek is, valt moeilijk te zeggen. Maar tijd doorbrengen met je vrienden kan in elk geval geen kwaad.

Bomen brengen geluk

Als je stress ervaart, is het een goed idee om lekker het bos in te gaan. Voor een onderzoek onder studenten werd één groep twee avonden het bos in gestuurd en een andere groep naar de stad. Vervolgens werd hun cortisolniveau gemeten, ook wel het stresshormoon genoemd. De uitslag: de bosbezoekers hadden minder stress dan de stadsgangers. Een wandeling in de natuur werkt bovendien goed tegen negatieve gedachten, volgens Amerikaans onderzoek. Om dit te onderzoeken maakte één groep mensen een wandeling in het bos en liep een andere groep door de stad. Mensen die in het bos liepen, gaven aan minder negatieve gedachten over zichzelf te hebben dan de mensen in de stad.

Een foto die is geplaatst door 🎀۷ıƙɬơཞıą🎀 (@_viktorialucia_) op

Ga naar een voorstelling

Een musical, toneelstuk, museum, concert of lezing. Deelnemen aan culturele activiteiten draagt bij aan de kwaliteit van leven. Uit onderzoek onder ongeveer 50.000 volwassenen blijkt dat mensen die culturele activiteiten ondernemen minder angst en depressiviteit ervaren dan mensen die dit niet doen. Bovendien waren ‘culturele deelnemers’ tevredener over de kwaliteit van hun leven.

Zoek deze bacterie op

Je vindt hem in de aarde, dus in de tuin werken kan een positief effect hebben op je humeur. Uit onderzoek van de universiteit van Bristol blijkt dat er een ongevaarlijke bacterie in de aarde voorkomt die dezelfde effecten heeft als antidepressiva en effect heeft als je bijvoorbeeld in de grond aan het spitten bent. De bacterie zorgt ervoor dat er serotonine vrijkomt in de hersenen, het gelukshormoon. De studie is gedaan op muizen, hopelijk heeft het dezelfde werking op ons.

Pak een meditatiemoment

Het werkt niet direct, maar door te mediteren kun je op lange termijn je geluk vergroten. Ook zou meditatie gevoelens van depressiviteit en angst kunnen verminderen. Maar, meditatie is niet voor iedereen. Lees er hier meer over.

Schrijf erover!

Je gevoelens opschrijven kan volgens de wetenschap een positief effect hebben. Door je emoties onder woorden te brengen op papier zet je je gedachten op een rij en laat je stress verminderen.

Lunch op het strand

Helaas is dit niet voor iedereen haalbaar, maar tussen de middag eten op het strand maakt heel gelukkig. Aan de universiteit van Sussex werd onderzocht hoe gelukkig mensen waren na het lunchen op verschillende locaties. Het strand was de absolute nummer één, en ook buiten of in de kantine eten maakt mensen al gelukkiger dan een lunch aan hun bureau. Ga dus in elk geval even weg van je werkplek om te eten.

Beweeg

Wellicht denk je er op het moment dat je het doet anders over, maar sporten maakt gelukkig. Sporten laat de hoeveelheid stresshormonen afnemen en vermindert angstgevoelens. Twintig minuten bewegen kan al voor een opkikker van twaalf uur zorgen, volgens onderzoekers van de universiteit van Vermont. Zorg dus dat je elke dag voldoende beweegt. Hoe actiever je bent, hoe tevredener over je leven, kunnen we bijna zeggen.

Daag jezelf uit

Ook al ben je er niet goed in, probeer je pianospel te verbeteren of los een moeilijke puzzel op. Misschien schiet je eerst flink in de stress, maar uiteindelijk geeft het je voldoening. Goed nieuws: het hoeft niet eens te lukken, proberen is al genoeg. Hierbij is het leerproces vooral van belang.

De kracht van aanraken

Al vanaf je geboorte is aangeraakt worden ontzettend belangrijk. Kinderen die niet worden geknuffeld en aangeraakt, kunnen hier op latere leeftijd last van hebben. Maar aanraking is voor volwassenen minstens zo belangrijk. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat het goed is voor het immuunsysteem en het verminderen van angstgevoelens. Aanraken zorgt ervoor dat het stresshormoon cortisol afneemt. Het gebruik van social media maakt de meesten van ons niet gelukkiger. Fysiek contact met anderen is voor mensen van groot belang. Is er niemand in de buurt? Ook bellen met een vriendin of je huisdier op schoot nemen draagt bij aan een gelukkiger gevoel.

Lach alleen als je iets grappig vindt

De relatie tussen lachen en je humeur was het onderwerp van een opmerkelijke studie onder buschauffeurs. Twee weken lang werd een groep chauffeurs gevolgd, er werd gekeken naar wanneer ze lachten en hoe het er aan het eind van de dag voorstond met hun humeur. Een gemaakte lach uit beleefdheid zorgde voor een slechter humeur dan gemeend lachen. Lachen is gezond, maar alleen als het echt is.

Wacht tot je ouder bent

Je hoeft hier niet veel voor te doen, gewoon wachten tot je ouder bent. Ouderen blijken namelijk vaak gelukkiger dan jonge mensen. Waarom dat zo lijkt te zijn, is voor wetenschappers nog niet helemaal duidelijk. Het zou kunnen komen doordat ouderen meer ervaren zijn in het leven, waardoor ze beter omgaan met bijvoorbeeld boosheid en angst. Ook zouden oudere mensen meer vertrouwen hebben en hierdoor van allerlei psychologische voordelen profiteren.

Een foto die door writetheend is geplaatst op

Streef geen perfect geluk na

Perfect gelukkig zijn bestaat niet, het is beter om te accepteren dat je over sommige zaken niet tevreden bent. “Mensen kunnen weleens het gevoel krijgen dat het nooit genoeg is, dat je hele leven fantastisch moet zijn,” zegt psychiater Dirk de Wachter. Dat streven naar perfect geluk is, jammer maar helaas, niet haalbaar. Als je je dit realiseert en aanvaardt, word je meteen een stuk tevredener over je leven. Niemand is immers perfect, al lijkt dat soms wel zo.

Ben je klaar voor een wat meer drastische boost van je geluk?

Verhuis dan naar Denemarken! In het World Happiness Report van 2016 eindigen Denen op nummer één als het gaat om de gelukkigste mensen van de wereld. In totaal werden 156 landen meegenomen in het onderzoek. Nederland staat op nummer zeven, dus lekker in eigen land blijven is ook niet verkeerd.

Bron: knack.be

Ook leuk om te lezen.

Dit vind je misschien ook leuk: