Trek in koek en snoep? Maak een tegengestelde beweging!

Deel dit artikel:

Herken je dit? De hele dag houd je je keurig aan je dieetplannen en loop je met een grote bocht om de koekjes op kantoor heen. Tot het moment dat je thuiskomt. Dan móet je echt iets lekker eten en roept die zak chips of chocoladereep je naam. Voor dit soort momenten is er een simpel én effectief trucje waardoor de trek verdwijnt: maak een tegengestelde beweging.

De baas zijn over lekkere trek

Een greep in de koektrommel, een handje uit de droppot of onbeheersbare zin in chips: soms móet je even zondigen – en wel direct. En dan ga je toch overstag, terwijl je helemaal niet wílt snoepen. Je kunt op dit soort momenten de lekkere trek doen smelten als sneeuw voor de zon. Fijn als je wilt afslanken, minder wilt snoepen of de baas wilt zijn over je snackgedrag.

Albert Sonnevelt, executive coach en directeur van Sonnevelt opleidingen, vertelt aan de site GezondNu dat sommige handelingen, zoals hierboven beschreven, vaak vastzittende en onbewuste patronen zijn. Volgens hem zitten die patronen diep verankerd in je lichaam. “Je lichaam is jarenlang inwendig bestookt met neurotransmitters, de receptoren van je lichaamscellen hebben zich daarop ingesteld. Zodra je denkt dat je ander gedrag wilt, zal er een andere biochemische reactie op gang komen,” vertelt Sonnevelt aan de gezondheidssite. “Binnen een paar uur geven die lichaamscellen via het ruggenmerg signalen terug aan je brein: ze willen dat alles weer teruggaat naar ‘normaal’.”

Zo maak je een tegengestelde beweging

Er is een manier om zo’n reactie van je lichaam tegen te gaan. Namelijk: bewegen. Met name tegengestelde bewegingen zijn in staat om patronen te doorbreken. “Door deze bewegingen te maken, dwing je beide hersenhelften om samen te werken. Je creëert als het ware kortsluiting in je brein,” aldus Sonnevelt. Wat een tegengestelde beweging is? Breng bijvoorbeeld je rechter elleboog naar je linkerknie en vervolgens je linkerelleboog naar je rechterknie. Of kruis je linkerbeen over de rechter en daarna je rechterarm over je linkerarm. Zolang de bewegingen dus tegengesteld zijn, helpt het. En herhaal daarna deze beweging een paar keer.

Dé truc voor vastzittende patronen

De bovenstaande truc werkt trouwens ook voor andere momenten waarop een vastzittend patroon zich manifesteert. Het werkt voor elke handeling die je vaak onbewust doet. Denk bijvoorbeeld aan het telkens opnieuw en elke ochtend weer indrukken van die snoozeknop, een koekje bij de koffie en het stillen van zoete trek na het eten.

Bron: Gezondnu.nl

Lees ook:

cover-def-simpelslank-winter1_finalLeuk om te weten: wegens succes wordt SimpelSlank herdrukt. Vanaf 29 december ligt het nieuwe magazine in de winkel, je kunt hem ook kopen via tijdschrift365.nl.
Op 9 januari 2017 begint de SimpelSlank-challenge. Verschillende redactieleden van Margriet gaan de uitdaging aan en volgen het 30 dagen-afslankplan. Doe jij ook mee? Houd Facebook in de gaten voor leuke updates en meld je alvast aan voor de SimpelSlank Facebookgroep.

Bekijk ook:

Leuke artikelen van margriet.nl in je mailbox ontvangen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief via margriet.nl/nieuwsbrief

  • will

    Ja, hoor en dat geloven wij??